17.5.2012

כאבי ראש וכירופרקטיקה



כירופרקטיקה, בנוסף על בעיות גב וצוואר, יודעת לפתור בעיות כאבי ראש, סוג הכאב הפופולרי ביותר של האנושות. במוקדם או מאוחר כולנו נסבול לפחות מארוע יחיד של כאבי ראש, אך עבור 20% מהאוכלוסיה כאבי ראש הם יותר מסתם אי נוחות זמנית. עבורם כאבי ראש הם כרוניים וחוזרים על עצמם. באמצעות תורת הכירופרקטיקה הכירופרקט מטפל בפציינט על פי אבחון דקדקני של מקור הכאבי הראש במטרה לנטרלם לחלוטין. כאבי ראש אינם מתורת הכירופרקטיקה ומאבחנים בו למעלה מ20 סוגים. סוג אחד לבדו, ה מיגרנה, מתחלק לחמש תת קטגוריות.

"כאבי ראש הינם מחלה שכיחה ביותר...כאבי ראש נגרמים בדרך כלל עקב דלקת או מתח בשרירי הגולגולת (סבלוקסציה )" ויקיפדיה, כאבי ראש

מה גורם לכאבי ראש?
הסיבות לכאבי ראש הן רבות. ישנם כאבי ראש שהם תוצר של שאיפת אדים מכימיקלים רעילים. כאבי ראש הניגרמים מחשיפה ממושכת לאור חזק. כאבי ראש כתוצאה מבעיית סינוסים או בעיות עיניים. כאבי ראש הקשורים בלחץ דם גבוה, שיניים חולות, בעיות אוזניים, בעיות ראיה, חום, דלקות, גידול מוחי, אפילפסיה, שאיפת דו תחמוצת פחמן. כאבי ראש שהם תוצר לוואי של סמים עם או בלי מירשם, סמים לא חוקיים, אלכוהול ועישון. כאבי ראש כתגובה לסוגי מזון שונים כמו גבינה צהובה, נקניקיות, שוקולד, אגוזים, אלכוהול וקופאין (משקאות קלים). כאבי ראש שכיחים הינם כאבי ראש פוסט טראומטי המופיעים לאחר תאונות וטלטלה לצוואר.

סיבות נוספות לכאבי ראש
בדיקות והליכים רפואיים מסוימים הכוללים הוצאת נוזל מעמוד השידרה או הזרקת חומר לעמוד השידרה (אפידורל) יכולים לגרום לכאבי ראש עזים. כמו כן ישנם כאבי ראש הניגרמים ממתחים אמוציונלים ומתחים של יום יום. כאבי ראש ממתח שרירי הצוואר והעורף. מחקרים גם גילו שלאנשים עם אופי מסויים יש סיכוי גדול יותר לסבול מכאבי ראש מאשר לאחרים. למעשה ישנן כל כך הרבה סיבות היכולות לגרום או להיות קשורות לכאבי ראש, וקשה לאדם הסובל להתמקד בגורמים הספציפים הגורמים לכאבים אלו. שני סוגי כאבי ראש הם מאד שכיחים ולהם נקדיש יותר תשומת לב.

המיגרנה (Migraine Headache)
מיגרנה היא צורה נפוצה של כאבי ראש לרוב בעוצמה חזקה המגבילה את פעילות הלוקה בה לעיתים עד השבתה מוחלטת. מיגרנה היא אחת התופעות השכיחות הגורמת לפגיעה באיכות החיים של הסובל ממנה. אין תרופה המרפאה תופעה זו. המיגרנה היא כאב ראש הולם, לרוב בצד אחד של הראש. הכאב מחמיר עם פעילות גופנית וחשיפה לאור, קולות או ריחות ומשולב לרוב גם בבחילות והקאות. התקפי מיגרנה יכולים להתרחש לאורך תקופה ארוכה ועלולים לתקוף מדי יום או אחת למספר שבועות, חודשים ואף שנים. המיגרנה שכיחה בגילאי 10 עד 40. שכיחה יותר אצל נשים. מנגנון המיגרנה אינו ברור לחלוטין וקיימות מספר תאוריות. סימפטומים: בעת התקפה הכאב מורגש לרוב בצד אחד של הראש. סוג הכאב – מתון עד קשה. הכאב מלווה בבחילות ולפעמים בהקאות. תקופה מקדימה למיגרנה כוללת שינויים במצב רוח או בהתנהגות, חוסר מנוחה, עצבנות ודיכאון. עשירית מהסובלים חווים תופעה הנקראת 'אאורה' הכוללת הפראות ראיה בצורה של אורות מהבהבים, או משוננים, או נקודות עיוורון בשדה הראיה.

כאב ראש מתחי (Tension Headache)
פוקד כ 80% מאיתנו בשלבים מסוימים של החיים. גם בסוג זה הסיבה אינה ברורה לרפואה הקונבנציונלית והכאב מוסבר כתוצאה ממתח נפשי. פעמים רבות מופיעים כאבי ראש גם בבסיס הגולגולת כתוצאה ממתח רב בשרירי הצוואר.

מה שם את הכאב בכאב הראש?
כאב הראש אינו נובע מהמוח. המוח, רוב הרקמות סביבו ועצמות הגולגולת אינם חשים כאב. זו הסיבה שרוב ניתוחי המוח נעשים בעוד החולה בהכרה מלאה. אז ממה בכל זאת נובע הכאב?
האשמים הם החלקים הרגישים לכאב הנמצאים בראש כמו עורקים של המוח והגולגולת, ורידים, מעטפת המוח (Dura Mater) ומספר עצבים בראש הנקראים 'עצבים קרניאלים'.כשאלה נדבקים בזהום, נמשכים, מתנפחים, נמתחים נלחצים או מורגזים כאבי ראש בד"כ מופיעים. כמו כן לחצים עיצביים כתוצאה מאי ישור חוליות, תת נקיעה שידרתי ומתח שרירים בבסיס הגולגולת יוצרים כאבי ראש עזים.

הטיפול הקונבנציונאלי
כאבי ראש המטופלים בגישה הקונבנציונאלית משקיטים את תופעת הכאב על ידי איתור הסיבה לפיה הופיע הכאב. כאבי ראש הנובעים מבעיות ראיה יכולים להפתר ע"י התאמת משקפי ראיה. כאבי ראש הנגרמים מדלקת סינוסים או אוזניים יכול להפתר ע"י הורדת רמת הזהום. כאבי ראש, כולל המיגרנות, לרוב יטופלו ע"י מתן כדורים משככי כאבים או סמים אחרים. הציבור מבזבז מיליוני שקלים כל שנה בצריכת מגוון של כדורים משככי כאבים לטיפול בכאבי ראש. אין צורך להכנס לשמות הכדורים. אני בטוח שהצרכנים מכירים אותם היטב.

כיצד הכירופרקטיקה עוזרת?
הכירופרקט הוא הרופא היחידי שלמד ואומן לאתר, לאבחן ולתקן מתחים עצביים הידועים בשם "תת נקיעה שידרתי" (סבלוקסציה). כיום בעיות מסוג זה הגיעו למימדים של מגיפה ומרבית האוכלוסיה סובלת מהם. תת נקיעה שידרתי יכול לגרום לסימפטומים רבים ואם הטיפול הוא שיטחי ומתייחס לסימפטומים בלבד הבעיה מחמירה (ראה קישור – "מדוע כירופרקטיקה?", תת נקיעה שידרתי). מצב זה מכונה במאמרים רבים "הקוטל השקט" בשל השפעתו על כלל מערכות הגוף, החלשתו, פגיעה בחיוניות הגוף וסלילת הדרך לחולי ופגיעה באיכות החיים. רוב האנשים לא מודעים למצב זה עד השלבים המתקדמים יותר בו הם מתחילים לחוש כאבים ואי נוחות.

בדיקת עמוד השידרה
בדיקת עמוד השידרה חייבת להתבצע ע"י כירופרקט בלבד. ד"ר נוימן מבצע בדיקה לאיתור תת נקיעים שידרתיים שהם הגורם העיקרי למתחים עצביים. בדיקה תרמוגרפית ייחודית נעשית לאתר מתחים במערכת העצבים, וכמו כן ניתוח צילומים ובדיקות כירופרקטיות. בדיקות עמוד השידרה צריכות להתבצע תקופתית. פעמים רבות איננו מודעים כלל לחורים וריקבון המתפתחים בשיניים לאורך זמן עד שאנו חשים כאב, ולכן כדאי לשים ליבנו לעמוד השידרה לפני שכאבים מתפתחים. טוב לבדוק את עמוד השידרה בגיל צעיר בכדי שיתפתח בצורה תקינה ללא מתחים. תת נקיעה שידרתי (מתח עצבי) יכול לגרום נזק רציני ומצטבר לגוף, לעיתים במשך שנים, ללא ידיעתנו. לאחר כל הבדיקות משתמש הרופא בטכניקות ספציפיות לתקן את הסטיות ותתי הנקיעה השידרתיים בכדי להסיר את הלחץ העצבי ולאפשר לגוף תקשורת תקינה. פעולה זו נקראת "כיוון כירופרקטי". חשוב לציין שד"ר נוימן לא מבצע מניפולציות של עמוד השידרה ושיטותיו מאפשרות טיפול עדין לילדים ומבוגרים. לאחר הכיוון הכירופרקטי הגוף יכול לתקן בעצמו את חוסר התיפקוד שלו. הסרת מתח עיצבי מביאה לשיפור בתיפקוד מערכות הגוף.

הגישה הכירופרקטית
כירופרקטיקה היא אינה סוג של אופטלגין ברמה גבוהה. היא אינה תרפיה או טיפול לכאבי ראש, ולמרות הכל מיליוני אנשים בעולם פונים לכירופרקטיקה לשם טיפול בכאבי הראש שלהם. כירופרקטורים מבקרים פעמים רבות את הגישה הרפואית הסטנדרטית בשל נטייתה לטפל בסימפטומים ולא בגורמים לכאבי הראש. אנו מגלים אנשים שסובלים שנים רבות ומקבלים מרשמים על גבי מרשמים של משככי כאבים ללא שיפור או הקלה ארוכת טווח למצבם. ברוב המיקרים תרופות אלה אינן מרפאות דבר ורק ממסכות על הגורמים האמיתיים לבעיה. בנוסף, צריכת הכדורים המתמדת יכולה לגרום לתלות והתמכרות וכמו כן מסוכנת בשל תופעות לוואי הפוגעות במערכות גוף שונות.

כיצד כירופרקטיקה עוזרת?
הכירופרקטור הוא המקצוען היחידי במגוון תחומי הרפואה אשר למד ואומן לאבחן מתחים עצביים בעמוד השידרה הידועים בשם "תת נקיעה שידרתי" (סבלוקסציה). כיום מתחים שידרתיים מסוג זה הגיעו ממש למימדים של מגיפה. מצב זה גם נקרא "הקוטל השקט" כיוון שבזמן שהוא מחליש את הגוף, פוגע בחיוניות וסולל את הדרך לחולי, האנשים שלהם יש את זה לא מודעים לכך כלל. תת נקיעה שידרתי (מתח עיצבי) יכול לגרום נזק באיזורי הגוף השונים, לעיתים במשך שנים רבות ללא ידיעתנו. סימפטומים וכאבים שונים יכולים להתעורר אחרי שנים רבות של מתח עיצבי. הכירופרקט בודק את עמוד השידרה בעזרת ידיו, צילומי רנטגן, תרמוגרפיה (מיפוי חום) וטכניקות ספציפיות שנרכשו במשך שנים רבות.
(ראה קישורים במרכז שידרה)

יכולת הריפוי של הגוף
יש לזכור שמטרת הכיוון הכירופרקטי היא לא לרפא כאבי ראש, אלא להסיר מתחים עיצביים. הסרת מתחים ממערכת העצבים מאפשרת לגוף לשקם את עצמו לרמה גבוהה יותר של בריאות ושלמות, ולמעשה מאפשרת לו לרפא את עצמו. בדרך זו אנו מסוגלים כפועל יוצא "להעלים" כאבי ראש.
לא משנה מה הבעיה, גם אם זה כאבי ראש או כל בעיה ממאות הבעיות שהגוף חולה בהן. עמוד שידרה ומערכת עצבים החופשיים ממתחים עיצביים יכולים להוות את ההבדל בין חיים של חולי או חיים של בריאות. ברור לחלוטין שכל אחד הסובל מתופעת כאבי ראש טוב יהיה אם ייעזר לפני הכל בכירופרקטיקה לשם בדיקת עמוד השידרה הצווארי שלו/ה.

מחקרים
מחקרים מראים לעיתים קרובות את הקשר בין עמוד השידרה לתופעת כאבי ראש. מחקר שנעשה עם 6,000 פציינטים שסבלו מכאבי ראש חוזרים ונישנים בין שנתיים ל 25 שנים הראה שטראומה לצוואר היה המרכיב החשוב ביותר בגורמים לתופעת כאבי ראש. כמו כן צויין שבכל מקרה של כאבי ראש יש לחשוד במרכיב הטראומה לצוואר כגורם ראשי. מחקר נוסף שעסק במיגרנות בגיל הילדות מצא שטיפול בעמוד שידרה היה אפקטיבי ביותר.
כבר בשנת 1933 מצא ד"ר נ. ת. אשר, פתולוג מפורסם, שאי ישור בעמוד השידרה יכול ליצור שינויים פתולוגיים הגורמים לכאבי ראש, ואף מצבי חולי אחרים.
ב 100 מקרים של כאבי ראש, מצאו חוקרים שכיוון כירופרקטי של חוליות הצוואר הביא לשיפור משמעותי לסובלים. העדויות המדעיות תומכות בטיפול הכירופרקטי ומוכיחות שהוא חיוני לאלה הסובלים מסוגים שונים של כאבי ראש.
מחקר שנוהל על ידי ממשלת ניו זילנד, מצא שרוב האנשים שסבלו מאי ישור בעמוד השידרה הצווארי מצאו הקלה ושיפור לכאבי הראש שלהם עם טיפוליי כירופרקטיקה. במעקב אחר אותם חולים למדו החוקרים שבהרבה מקרים לא חזרו כאבי הראש גם שנתיים אחר כך.
מחקר אחר מצא שהרוב הרחב של הסובלים ממיגרנות הציג אי יישור בחוליות עמוד השידרה הצווארי שהפעילו לחץ על עצבים. מטרת הטיפול הספציפי במרכז שידרה היא להסיר את תת הנקיעה השידרתי. כתוצאה מזה:
מוסר הלחץ על העצבים הנגרם מאי יישור של עמוד השידרה.
מוקטן המתח השרירי בצוואר ומוסר הלחץ מהעצב בגלל שרירים מתוחים.
מחקרים חדשים קושרים כאבי ראש לגירוי עצבים בעמוד השידרה. מחקר שנערך באוניברסיטת מרילנד בארה"ב, מצא קשר בין מתח שרירים בבסיס הצוואר לתופעת כאבי ראש. התכווצויות שרירים בבסיס הצוואר מפריעות לסיבי העצבים הרגישים המובילים למוח וחוט השידרה.
כירופרקטיקה חייבת להיות הפיתרון הראשון לבעית כאבי ראש בטרם פונים לטיפול פשטני בכדורים שונים ומשככי כאבים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה